Nu öppnar SMART upp för nya SMART Exemplary Educators, ansökan stänger den 30 november 2015.

Vill du bli en del av SMART:s världsomspännande nätverk av pedagoger som uppmärksammar lärare, IT-pedagoger och administratörer som använder SMART lösningar för att förbättra sin undervisning?

Läs mer om SEE-programmet och ansök HÄR Tipsa gärna dina kollegor som du tror skulle passa!

Om du har frågor om SEE-programmet mejla oss gärna på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller 010-150 06 00

Den 17 september var det ”Global Collaboration Day”. Jag och fem andra SEE:s (SMART Exemplary Educators) startade då igång ett stort projekt. Vi är lärare från sex skolor från fem olika länder (Sverige, Finland, Tyskland, USA och Sydafrika). Våra elever har olika typer av funktionsnedsättningar. I det här projektet ska vi med teknikens hjälp samarbeta globalt. Den klass jag har valt för projektet hade inför den 17 september förberett sig och tillverkat en e-bok där eleverna presenterade sig själva och de hade gjort en film där vi sa HEJ till de andra skolorna. När den 17 september kom var vi alla taggade att få se hur skolorna såg ut i de andra länderna och att få se vad de skapat. Med hjälp av Google Earth kunde vi resa runt och zooma in skolorna och sen tittade vi på vad de hade producerat till oss. Eleverna var fascinerade och ville lära sig mer. Så nu har vi kommit igång med vårt projekt och det känns jätte

Om två veckor ska vi skriva elektroniska vykort till de andra klasserna och kanske använda Skype för att få träffa någon av klasserna IRL (in real life). Vi ska även börja jobba i SMART amp, vilket känns helt fantastiskt kul eftersom det är nytt för mig. SMART amp kommer att vara grunden i vårt projekt, vår gemensamma knytpunkt där vi kan samarbeta oberoende av tidsskillnader.


Beskrivning av projektet

Detta är våra idéer: 

• Våra elever ska få komma i kontakt med andra elever med liknande funktionsnedsättningar på andra platser i världen.
• Några av våra elever har svårt att samarbeta i klassrummet, men hur fungerar det att samarbeta med någon som bor på andra sidan jorden? Det ska bli spännande att få se om tekniken hjälper eleverna att jobba tillsammans med nya kompisar.
• Vi kommer att låta eleverna jobba på en gemensam digital plattform som vi har utformat efter vårt behov (SMART amp) och dessutom förstärka med annan digital teknik som t.ex. Skype, e-böcker eller att göra filmer.
• Eleverna får träna mot läroplanens mål i ett sammanhang där de har riktiga mottagare.

SMART amp som plattform

Projektet utgår från SMART amp. Här kan eleverna lägga in texter, ljud, bilder, symboler, länkar, e-böcker och filmer och i realtid kan vi jobba tillsammans fast vi bor i olika tidszoner. 

Gemensam maskot med egen blogg

Vi har en gemensam maskot som hjälper oss att hålla en röd tråd genom hela projektet. Det är en bäver som är köpt i Calgary. Det var i Calgary i somras, på en stor konferens som SMART ordnade för oss SEE:s, som idén för detta projekt startade. Bävern har fått en egen blogg där ni kan läsa om var han är och vad han gör, www.smartee.moobis.se Just nu är han i Finland men ska snart resa vidare. Alla våra skolor kommer att få besök av honom och det är något som eleverna verkligen ser fram emot. Då ska de få blogga om vad han gör hos oss och hur det ser ut i Sverige. Vi hoppas att det är snö när han kommer hit så han får åka pulka!

//Lotta Ramqvist
SMART Exemplary Educator och IT-pedagog på Birgittaskolan

Läs mer om det globala projektet HÄR

Se film om det globala projektet:

En imponerande grupp av kompetenta och duktiga lärare är nominerade till årets Guldäpple. Bland dessa har juryn utsett tre finalister, som presenterades på Bokmässan i Göteborg.

- Det har varit ett inspirerande arbete att se vilken kompetens lärare runt om i Sverige visar upp i arbetet med att utveckla den digitala undervisningen, säger Marcus Arwidson på Netsmart AB, partner och jurymedlem.

Guldäpplet lyfter sedan 2002 fram lärare, som vågar röja ny mark med förankring i sina ämnen och som systematiskt utvidgar den pedagogiska verktygslådan, delar erfarenheter, utvärderar och prövar sina resultat i diskussion med kollegor.

– Finalisterna till årets Guldäpple förmedlar inspiration och personligt engagemang för att lyfta eleverna. Med pedagogiskt genomtänkta lärare i kollegialt samarbete blir digitala verktyg nycklar till elevers framgång i skolan och i livet, säger Peter Becker, ordförande i Stiftelsen DIU och juryn för lärarpriset Guldäpplet.

– De tre Guldäpplefinalisterna representerar genom sina insatser IT-utvecklingen i tre olika skolformer där de som lärare har tagit kommandot över tekniken. Deras arbete med eleverna, bland kollegorna och i det utvidgade kollegiet ute på nätet är utmärkta exempel på att pedagogiskt genomtänkt användning av IT i undervisningen leder till att eleverna både lär sig mer och har roligare i skolan, säger Ragnar Sjölander, förbundsstyrelseledamot Lärarnas Riksförbund.

Den digitala förvandlingen av skolan kommer inte av sig själv, det visar bland annat den senaste PISA-rapporten med fokus på elever, datorer, och lärande. Digitalisering är inte en fråga om apparater och teknik. Undervisningen och lärandet måste stå i fokus. Årets drygt 80 nominerade till Guldäpplet visar att användningen av digitala verktyg i skolan sprider sig, att kvalitén ökar och att det digitala lärandet sprider sig.

– Årets finalister visar hur viktigt det är med lärare och elever som tillsammans utvecklar sitt lärande och når högre resultat. När man dessutom gör det genom utvecklade digitala arbetssätt i skolan så är man given kandidat till Guldäpplet, säger Robert Fahlgren, vice ordförande Lärarförbundet.

Årets tre finalister är:

1. Cecilia Johansson, ämneslärare i svenska och historia, årskurs 7–9 på Helenelundsskolan Sollentuna och fil lic i historia

Cecilia Johansson upptäckte att både flickor och pojkar lär sig mer och motiveras av att publicera sig på nätet. Tysta flickor får en röst och pojkarna motiveras till att skriva. Cecilia hittar nya sätt att ta till vara alla elevers berättarglädje och kreativitet. Med exempelvis Revolutionsbloggen om franska revolutionen skrev eleverna dagboksanteckningar från tiden med hjälp av ett fiktivt jag. Fler elever gynnas och engageras, inte bara de som har kommit långt i historieämnet. Cecilia Johansson har studerat den egna praktiken i ett forskningsarbete kring mötet mellan sociala medier och historieundervisningen. Hon bidrar kontinuerligt till det gemensamma samtalet kring pedagogik i sociala medier och för resonemang med kollegor på den egna skolan och i kommunen liksom med kollegor i hela landet kring sina iakttagelser och slutsatser.

2. Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad, förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT Jenny Edvardsson är läraren som gillar utmaningar. "Vad har Mando Diao med kursen i svenska att göra?" – frågan blir ett anslag för svenska med eleverna på gymnasiets fordonstekniska linje. Med ett brinnande engagemang, pedagogisk variation och ny teknik introducerar hon nya sätt att lära som fångar och sporrar eleverna. Med ambitionen att alla ska kunna ta del av undervisningen, oberoende av vilka förutsättningar de har, arbetar hon med sina gymnasieelever för att utveckla deras språkliga förmåga och historiska perspektiv. Hon söker skapa en klassrumsmiljö där alla elever kan delta i gemensam läsning, diskussioner och skrivuppgifter. En klassrumsmiljö som förenar högläsning, Youtube-filmer, bloggar och digitala verktyg. Jenny delar flitigt med sig av sina reflektioner till kollegor, bland annat i sin blogg och i diskussionsgrupper på nätet, liksom i projektgrupper.

3. Tülay Gürgün, legitimerad modersmålslärare i turkiska, mediepedagog och skolbibliotekarie, Grindtorpsskolan, Botkyrka kommun Tülay Gürgün är en engagerad lärare som med stöd av digitala verktyg och sociala medier ger elever möjligheter att lära sig om sitt modersmål och sin kultur i multimodala former med text, bild och video – en digitaliserad utvecklad modersmålsundervisning. Hon arbetar med blogg som lärplattform för eleverna liksom med en bred palett av andra digitala verktyg. Tülay utvecklar sin undervisning stadigt och arbetar med läroplanens (Lgr11) perspektiv: ”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade." Tülay är samtidigt aktiv bloggare, föreläsare, facebookare och twittrare och delar generöst med sig av sitt kunnande och sina upptäckter till andra i det utvidgade kollegiet på nätet liksom flitigt i den egna kommunen.

Den slutliga vinnaren presenteras måndagen den 26 oktober kl 11.00 på Blå scen, Skolforum, Stockholmsmässan i Älvsjö.

SMART Notebook Product Manager Giancarlo Brotto och SMART Education Strategist Manat McLeod visar och berättar om de nya funktionerna i SMART Notebook 15.1, pedagogiken bakom och strategier för hur du kan använda funktionerna i klassrummet.
Kostnadsfritt. Tis 1 sept och Ons 23 sept kl 19. Anmäl dig här: 
http://go.smarttech.com/SMART_Notebook_webinar

Netsmart är stolt partner till lärarpriset Guldäpplet. Guldäpplet är ett lärarstipendium, som årligen delas ut till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Guldäpplet utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne med partners.

De nominerade till lärarpriset Guldäpplet förmedlar inspiration och personligt engagemang för att lyfta eleverna med genomtänkt pedagogik och digitala verktyg. Med drivande lärare i kollegialt samarbete, både lokalt och via nätet, blir lärplattor, appar och nätresurser nycklar till framtiden, säger Peter Becker, ordförande i Stiftelsen DIU och juryn för lärarpriset Guldäpplet.


Bland de nominerade utser juryn tre finalister som presenteras på Bokmässan i Göteborg den 24 september. Den slutliga vinnaren presenteras måndagen den 26 oktober på Skolforum, Stockholmsmässan i Älvsjö. Priset består, förutom av ett stipendium på 25.000 kr, av ett glasäpple med inläggning i äkta guld, blåst av mästarna vid Bergdala Studioglas i Småland.


Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Gleerups Utbildning AB, Netsmart AB, Tieto Education tillsammans med grundarna Föreningen DIU och stiftelsen DIU.
I juryn finns företrädare för samtliga partners samt de lärare som vann Guldäpplet 2013 och 2014.

Lista över samtliga nominerade lärare

Mer om Guldäpplet

Sida 5 av 21

Netsmart partner till

Bygga skola

Guldäpplet


 

Event och mässor

 

 

 

Logo_nordiska_skolledarkongressen_2016_150.jpg

 

 

 

Go to top